ماساژ و سندرم تونل کارپال (مچ دست)

اگر شما دچار درد، بی­حسی، کرختی و مورمورشدن در مچ یا دستان خود هستید، ممکن است مبتلا به سندرم تونل کارپال شده باشید. گاهی این حس به‌سرعت ناپدید می‌شود اما داشتن اطلاعات بیشتر در این مورد کمک می‌کند تا در صورت بازگشت مشکل بتوانید با آن روبرو شوید. دانش بیشتر همچنین کمک می‌کند تا دریابید که شناخت تکنیک ­های ماساژ برای سندروم تونل کارپال، جهت تاثیر در درمان و تسکین این درد، چقدر مفید خواهد بود.

سندرم تونل کارپال چیست؟

تونل مچ دست شما، مسیری است که ساعد توسط مچ دست به کف دست (پالم) می ­رسد. این کانال باریک که تقریباً به اندازه انگشت شست‌تان است، شامل ۹ تاندون و یک عصب است.

 اگر عصب میانی در این کانال در تنگنا قرار گیرد، همراه با تورم ناشی از آرتریت، روماتوئید، بارداری، مشکلات تیروئیدی، چاقی، یائسگی، دیابت، شکستگی در مچ دست و یا دیگر فاکتورهای خطر، منجر به عوارض دردناکی می­شود. معمولاً علایم آن درسمت شستی کف دست بروز کرده و غالباً حس سوزن ­سوزن شدن یا کرختی به انگشت شست شما و یا دو، سه انگشت اول را می­دهد. معمولاً این ضایعه در دست پرکار رخ می­دهد و منجر به حرکات ناهنجار دست می­شود. افراد گاهی اوقات جهت تسکین دردشان، به ناحیه درد ضربه می‌زنند، اما در صورت بدترشدن علایم، این تکنیک کارآمدی خود را از دست می­دهد.

چه چیزی کمک کننده است؟

"آتل‌بستن مچ دست و دیگر درمان­های محتاطانه، به شما کمک خواهد کرد". این چیزی است که کلینیک مایو Mayo می­گوید. درصورتی که تنها، علایم ملایم تا متوسط، برای کمتر از 10 ماه داشته­ باشید، جراحی و داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی NSAIDs، دیگر راه­های کمک کننده هستند.

گذشته از این، تاثیر و درمان ­های طبیعی دیگری نیز برای سندرم تونل کارپال وجود دارند. به طور مثال هراز گاهی استراحت دادن به مچ دست یا گذاشتن کمپرس­ های آب سرد جهت کاهش تورم در ناحیه تونل کارپال نیز مفید خواهد بود. گرفتن ماساژ نه تنها باعث شل‌شدن عضلات و بافت­ های دست و مچ می­شود، بلکه مزیت­ های دیگری نیز به همراه دارد.

وضعیت­های بهبود یافته:

کلینیک مایو Mayo هشدار می­ دهد که ادامه این وضیعت ضعیف ممکن است باعث شود شانه­ های شما نیز به سمت بالا حرکت کرده و عضلات شانه و گردن شما نیز کوتاه شوند. این کار منجر به تحت فشار قرار گرفتن اعصاب در گردن شده که انگشتان، دست و مچ شما را تحت تاثیر قرار می­ دهد. گرفتن ماساژ ریلکسی قادر به شل و ریلکس کردن عضلاتی است که در اثر وضعیت بد، دچار درد شده‌اند و باعث راحتی مفاصل و تسکین و بهبود نقاط فشار می­شود. این کار باعث می‌شود تا بدن شما به وضعیت طبیعی و سالم خود برگردد که برای سال ­ها اثرات مثبتی درپی خواهد داشت. البته کاهش درد، اولین و بارزترین نتیجه گرفتن ماساژ سندرم تونل کارپال است اما مطالعه ای درسال 2010 توسط

“Touch Research Institute At The University Of Miami(Florida)” نشان داد که گرفتن ماساژ مستمر قادر به بهبود قدرت حرکات انگشتان نیز می­شود.

 

مزایای ماساژ پیشرفته هات استون میکس

به‌علاوه محققان دریافتند که افراد دچار درد ناشی از آرتریت، فیبرومیالژیا، سندرم تونل کارپال و دیگر مشکلات مربوط به دست، در اثر گرفتن ماساژ بهتر می ­خوابند. ماساژ پیشرفته هات‌استون میکس به این دلیل موثر نشان داده شده است که ریلکس شدن عضلات تحت حرارت مستقیم سنگ­ ها، منجر به این می‌شود تا ماساژتراپیست به لایه­ های عمیق­ تر عضله دسترسی داشته باشد. سنگ­ های داغ منجر به گشادی عروق خونی و نیز افزایش جریان خون نه تنها در دست، بلکه در کل بدن می­ شوند. تسکین درد مزمن با کاهش استرس و ریلکسیشن عمیق افزایش یافته که در مجموع باعث بهبود سلامتی می­شود.

می خواهم ماساژ بگیرم