بهبود کیفیت خواب به کمک رایحه درمانی

رایحه درمانی

تحقیقی که دانشمندان دانشگاه ونک­وانگ در کره جنوبی بر روی تاثیرات رایحه درمانی انجام داه ­اند، این مساله را نشان می‌ دهد که رایحه درمانی، می­تواند به بهبود کیفیت خواب منجر شود. این آزمایش و تحقیق، بر رویِ افراد بزرگسال بالای بیست سال انجام شده است. این تحقیقات، به طور مشخص بر روی سه جنبه از رایحه­ درمانی تمرکز داشتند: درمان­ های استنشاقی (که به معنای درمان با بوییدن رایحه­ های خوش است)، رایحه ­درمانی با ماساژ، و به کارگیری رایحه ­درمانی بر روی پوست و بدن.

این پژوهش، شامل دوازده تحقیق و آزمایش جداگانه بود که هر دوازده تایِ آن­ها، نشان­گر تاثیر آروماتراپی یا رایحه­ درمانی بر روی بهبود کیفیت خواب بود.

متغیرهای این تحقیقات، که نمایانگر و مشخص ­کننده­ تاثیر رایحه ­درمانی بر روی خواب بودند، عبارت از جنبه­ ها مختلف مانند طول مدت خواب، بهره ­وری خواب (میزانِ مفید بودن خواب نسبت به طول آن)، کیفیت خواب و رضایت افراد از خواب­شان بودند. آن­گونه که محققان و دانشمندان این پروژه می­گویند، سه آزمایش مربوط به بزرگسالان و افرادی با سن بالا، هفت آزمایش مربوط به افرادی با امراض مزمن، و دو آزمایش مربوط به بیماران بیمارستانی بود.

سه آزمایش و تحقیق از میان این دوازده آزمایش نشان داد که رایحه­ درمانی در بهبود کیفیت کلی خواب موثر است؛ هفت آزمایش نشان داد که رایحه­ درمانی در بهبود اختلال در خوابیدن موثر است؛ یک آزمایش نشان داد که رایحه ­درمانی موجب افزایش رضایت از خواب در افراد می­شود؛ و یک آزمایش نشان داد که رایحه­ درمانی به بهبود بهره وری خواب می­ انجامد.

Image result for ‫رایحه درمانی‬‎

با مقایسه­ نتایج این تحقیقات، مشخص شد که رایحه­ درمانی استنشاقی موثرتر از رایحه­ درمانی با ماساژ است. هم­چنین، تحلیل این نتایج نشان داد که رایحه­ درمانی بر روی افرادی که از بیماری رنج می­برند موثرتر و کاراتر از افراد سالم است. میزان تاثیر رایحه­ درمانی بر روی خواب بیش از تاثیر آن بر روی استرس، تشویش و افسردگی­ است، اما تاثیر آن بر روی خواب بسیار بیش از تاثیرش بر روی دردهای جسمانی ا­ست.

shabda

منبع: Massagemag

می خواهم ماساژ بگیرم