پیلاتس یا یوگا؟ شباهت ها و تفاوت ها

یوگا و پیلاتس

یوگا و پیلاتس هردو جزو محبوب‌ترین ورزش‌ها و تمرین‌های جسمی و روحی در سرتاسر جهان هستند. ملیون‌ها انسان به طور مستمر از تمرینات آرامش‌بخش و متعادل‌کننده یوگا و پیلاتس استفاده می‌کنند و تاثیر مثبت زیادی هم می‌گیرند. این محبوبیت باعث شده تا در کشور ما نیز تمایل به تمرین‌های آرامش‌بخش روز به روز بیشتر شود.

در این بین مدتی است که پای پیلاتس هم به باشگاه‌ها و مراکز ورزشی اضافه شده. ورزشی ناشناخته که آگاهی از مزایای آن می‌تواند بسیار مفید باشد. اما تفاوت پیلاتس و یوگا در چیست؟ اگر هردو به مسئله آرامش و تمرکز می‌پردازند و پس چرا عنوان‌های متفاوت دارند؟ در ادامه مرور کوتاهی داریم بر تاریخچه و تفاوت‌های این دو ورزش و تفاوت‌های میان آن‌ها.

 

پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که در سال 1920 توسط ژورف پیلاتس ابداع گردید و به افتخار وی به همین نام مشهور گشت. این ورزش تمرکز خود را بر روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن می‌گذارد، بدون آن که عضلات را حجیم کند و یا آن‌ها را از بین ببرد. این روزش تمرینی از حرکات کنترل شده است که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن را در هر سن بالا می‌برد.

اصول اولیه‌ی پیلاتس عبارتند از:

  • آرامش
  • تمرکز
  • هماهنگی
  • جهت‌دهی مناسب
  • تنفس
  • حرکت
  • مرکزسازی ( ایجاد مرکز ثقل در بدن)

اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می کند. تمام ماهیچه ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب های غیرمعمول قرار گیرند. هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می گیرد.

Related image

یوگا

یوگا این ورزش باستانی قدمتی به اندازه‌ی تاریخ هند دارد! شاید امروز یوگا به عنوان ورزشی پرطرفدار و آرامش‌بخش در بسیاری از باشگاه‌ها و مراکز ورزشی شناخته شده باشد، اما در واقع آیینی است بسیار کهن و مبتنی بر ارزش‌های دین هندو که شامل دوره‌های طولانی مراقبه و تزکیه است. در واقع یک یوگی واقعی کسی است که به مراتب بالای عرفان و عزت نفس دست یافته و سال‌ها تمرین و ریاضت را پشتوانه‌ی زندگی خودش ساخته است.

در حالی که پیلاتس تلاش می‌کند میان بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کند و توانایی آن را بالا ببرد یوگا به یکپارچگی میان روح، جسم و ذهن می‌پردازد. در مراحل بالاتر یوگا اوراد و اذکار نقش مهمی دارند و این خود جزویی از مسیر مراقبه‌ای است که به آرامش روحی و سلامت جسمی شخص می‌رسد.

هدف نهایی یوگا توسعه‌ی شخصیت روانی و روحی انسان است که از گذر آن فواید جسمانی چون آرامش و سلامت فیزیکی نیز حاصل می‌شود.

shabda

می خواهم ماساژ بگیرم