کاهش استرس

کاهش استرس در زندگی

کاهش استرس در زندگی بستگی به خود ما دارد. استرس یک مشکل فراگیر است. شغل استرس زا و پر از تنش، یک خانه و زندگی آشفته و بی نظم، نگرانی در مورد پرداخت صورتحساب ها، عادت های بد مثل غذاهای ناسالم، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات (سیگار) و… می تواند به کوهی از استرس منجر شود.اگر زندگی شما پر از استرس و اضطراب است با رعایت چند مورد ساده می توانید زندگی خود را به یک سطح قابل کنترل هدایت کنید.هرگز زندگی فارغ از استرس نخواهد بود و فکر نمی کنم که زندگی بدون استرس هم چیز مطلوبی باشد. چرا که استرس با یک نگاه عاقلانه و بالغانه باعث می شود ما به چالش کشیده شویم و به ما کمک می کند تا رشد کنیم. اما وقتی استرس از یک حد بالاتر می رود باعث می شود ما احساس نارضایتی و ناسالمی داشته باشیم.

نمی توان تضمین کرد که همه کارها و مسائل شما با این روش به نتیجه مطلوب می رسد و باعث کاهش استرس می شود، و باید اضافه کنم که تغییر برای زندگی بهتر در هر فرد متفاوت است. یک مورد از مواردی که می خواهید تغییر کند را انتخاب کنید و شروع کنید. یک بار شروع کنید خواهید دید که تغییر خیلی چیزها که عادت شده آسان است.

shabdaspa

۱.یک مورد در یک زمان:

 این ساده ترین و بهترین راه برای کاهش استرس است. شما می توانید از همین امروز شروع کنید. همین حالا. روی یک مسأله در یک زمان مشخص تمرکز کنید. آشفتگی و بی نظمی میز کارتان را مرتب کنید. مسأله که انتخاب شد بر روی آن کار کنید. فقط انجامش دهید.

۲.برنامه هایتان را سبک کنید:

برنامه های پیچیده از مهم ترین دلایل بالا رفتن استرس است. با کم کردن تعهدات در زندگی میزان استرس را کاهش دهید. تنها به کسانی که ضرورت دارد تعهد بدهید. بیاموزید که به بقیه نه بگویید. و خیلی راحت از تعهداتی که به نفع شما نیست بیرون بیایید. چند مورد مهم را هر روز انجام دهید و فضایی را بین انجام هر کدام از آنها قرار دهید. از جلساتی که ضروری نیستند بپرهیزید. در زمان استراحت اتاق را ترک کنید و کاری را که دوست دارید انجام دهید.

۳.تحرک داشته باشید:

برنامه ریزی کنید که هر روز تحرک و فعالیت جسمی داشته باشید. نرمش کنید، پیاده روی، ورزش، دویدن و یوگا انجام دهید. وقتی زندگی را از حالت خسته کننده خارج کنید استرس کاهش میابد. فقط سعی کنید تحرک داشته باشید. و از اینکه فعالیت جسمی دارید لذت ببرید.

۴.یک عادت سالم را طی یک ماه در خود ایجاد کنید.

بعد از فعالیت جسمی برای کاهش استرس سلامت عمومی خود را بهبود بخشید. تلاش کنید در یک دوره مشخص زمانی عادت های درست را تمرین کند. مصرف میوه ها و سبزیجات را به جای تنقلات مضر در میان وعده ها بگنجانید. هر روز نخ دندان استفاده کنید. سیگار و استفاده از هر نوع دخانیات را ترک کنید. برای هر وعده غذاهای سالم بخورید. به جای نوشابه آب بخورید.

۵.کارهایی که آرامش بخش و برای کاهش استرس مفید هستند را انجام دهید:

از انجام چه کارهایی لذت می برید؟ برای خیلی از افراد همان فعالیت های جسمی که گفته شد آرامش بخش است اما کارهای دیگری هم هستند مثل خوابیدن نیم روز، حمام، کتاب خواندن و هر فعالیت دیگری که از آن لذت می برید. برخی از افراد با انجام کارهای خانه و یا فعالیت های شغلی آرامش می یابند. برخی از افراد دوست دارند که مدیتیشن انجام دهند یا عبادت. و یا در طبیعت پیاده روی کنند. کاری که سبب آرامش در شما می شود را پیدا کنید و سعی کنید هر روز آنها را انجام دهید.

۶. امور مالی خود را ساده کنید:

اموال و دارایی می تواند انرژی شما را تخلیه کنند و یک عامل عمده استرس زا باشند. روش های ساده را برای فعالیت های مالی خود پیدا کنید. پس انداز کنید و به موقع صورت حساب ها و بدهی ها را بپردازید. کمتر خرج های غیر ضروری بتراشید و بدانید غیر از خرج های بی مورد در فروشگاه ها گزینه های زیادی هست که می توانند ما را سرگرم کنند.

۷.منفجر کنید!

هر روز کمی خوش بگذرانید، حتی اگر چند دقیقه باشد. از دنیای جدی کمی فاصله بگیرید و ذهن خود را از مشغولیت های روزمره برای چند دقیقه آزاد بگذارید. بخندید. به شهر بازی بروید یا یک کارتون ببینید. اینکه مسائل مهم تری وجود دارد درست است اما ایجاد اوقات مفرح در کنار مسائل جدی لازم است.

۸.خلاقیت به خرج دهید:

خودتان را درگیر فعالیت های خلاقانه کنید. فعالیت های خلاقانه یکی از بهترین راه های تنش زدایی و جلوگیری از استرس است. خیلی ها نوشتن را دوست دارند خیلی ها هم نقاشی و یا نواختن موسیقی و یا سفالگری یا طراحی داخلی و ساخت صنایع دستی.

۹.کم کردن تنش ها:

همه دوست دارند که ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به یک جای آرام بروند و از همه مسائل و مشکلات خلاص شوند. وقتی به اطراف نگاه می کنید اطراف اتاق به هم ریخته است و آرزو می کنید که کاش خلوت بود. گاهی رفتن به فضاهای باز و طبیعت برای زمان های بعدی ما را در یک محیط مناسب کاری و زندگی مطبوع قرار می دهد. و گاهی فعالیت های سرگرم کنند باعث می شود ما برای ادامه یک راه پر خطر انرژی بیشتری داشته باشیم.

۱۰.همیشه زود برسید:

اعتراف می کنم که سخت است که افرادی که مسئولیت یک خانواده را دارند بتوانند همیشه به همه کارهایشان برسند. دیر انجام شدن کارها بسیار استرس زا است. سعی کنید پیش از آنکه دیر شود اقدام کنید. پیش بینی لازم نیست اگر بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید. با در نظر گرفتن مسافت ها و مسیر های مختلف می توان از ترافیک گریخت. و برای جلسات ملاقات می توان از قبل برنامه ریزی کرد و زودتر به محل ملاقات رسید. معمولا دیر رسیدن و دیر شدن بعضی فعالیت ها به دلیل اینکه جبران نشدنی هستند سبب استرس می شوند. برای به موقع رسیدن برنامه داشته باشید.

shabda

منبع:دکتر سلام

می خواهم ماساژ بگیرم