تندرستی

چهاراصل مهم در سلامتی و تندرستی

چهار اصل سلامتی مانند یک خانه است، یک چهار دیواری امن که در دیواره‌هایش کنار هم اتاقی درست می‌کنند که درون این اتاق می‌شود آرام زندگی کرد. هر کدام از این دیوارها نباشد مشکل بوجود خواهد آمد، دیگر خانه امن نیست و شما آسیب خواهید دید، پس بهتر است بدانیم این چهار اصل سلامتی چه مواردی می‌باشد.

شبداماساژ

اصل اول، سلامت روان

سلامتی روان، مهمترین بخش و اولیت اول از چهار اصل سلامتی می‌باشد. آرامش اعصاب و روان ایجاد کننده نظم و هماهنگی کاملی است که به تن اجازه ترمیم و تکامل می دهد. برای واضح شدن میزان اهمیت این موضوع مثالی بیاوریم. مغز به شکل عرفی پادشاه بدن نامیده می شود، بیایم تصور کنیم که بدن یک کشور و مغز، پادشاه این کشور است.

در فیلم های زیادی شما کشورهایی را دیده اید با پادشاهان دیوانه، خون ریز و بی رحم چه بلایی سر آن کشورها می آمد، مردمانش در تنگنای شدید و هر از چند گاهی بخشی از کشور یا عده ای دست به طغیان می زدند. دقیقا این مثال یک مغز بیمار گرفتار در مشکلات روانی و تنش های عصبی است. در این شرایط اولین واکنش ها از PH خون آغاز می شود و کم کم به دلیل ناتوانی مغز در کنترل پالس های ورودی مخرب و ناتوانی مغز در کنترل زایش افکار و تخیلات بیمارگونه و تبدیلات فرایندی، کنش های تنی بدن را وارد ترس، خشم و استرس می کند، این تغییرات و نوع پادشاهی مغز تا آخرین سلول بدن تاثیرات کشنده خود را بر جای می گذارد. هر چند بدن تا جایی که بتواند مقاومت می کند اما هوشمندانه بافت های بدنی از یک جایی دست به قیام زده و دچار ناهمانگی می شود، از سویی تصور کنید که پادشاه این سرزمین پادشاهی عادل، مهربان و آگاه است می بینید که تن شکوفا شده و هر بخش با افتخار و در نهایت سلامت برای این سرزمین تنی فعالیت می کند، PH خون در حالت قلیایی حتی اجازه کوچکترین نوسانات را به هیچ عامل بیرونی مخرب میکروبی و ویروسی نمی دهد و سیستم تن و روان یک پارچه فعالیت می کند به قول معروف بدن مثل یک ساعت سوئیسی دقیق و خوش ریتم ادامه حیات می دهد.

اصل دوم سلامتی ، هوا

در تقسیم بندی های چهار اصل سلامتی اولویت بندی بر اساس  میزان کشندگی است. با کمی دقت خواهید فهیمد با کوچکترین آسیب مغزی شما خواهیم مرد، پس از یک دقیقه نبودن اکسیژن با غلطت مناسب مرگ به سراغمان می‌آید. پس اصل دوم از حیاتی ترین عناصر چهار اصل سلامتی هوای پاک با غلظت مناسب اکسیژن است. در بخش گازگرفتی با گاز CO خواهید خواند که علاقه مندی هموگلوبین به پیوند با CO بیشتر از اکسیژن است بهمین دلیل مرگ با گاز گرفتگی ایجاد می شود و یا در کوهنوردی می دانید که هم هوایی ، سرمازدگی و رقیق بودن هوا باعث ایجاد تمامی این تنش ها و در نهایت مرگ می شود، در غرق شدگی ها به همین دلیل می دانیم که تمامی این ها پدیده های زود واکنشی بدن هستند اما در اغلب موارد که امروزه به عنوان معضل بشر و عامل کشنده جسم نامبرده می شود هوای آلوده است. سرب و آلاینده های نادیدنی در هوا به آرامی در تن نفوذ کرده و با انتقال به جریان رودخانه خونی، به این سو و آن سو می روند این عناصر با درک موقعیت های تضعیف شده بدنی و تجمع در محل آن بافت سست شده اقدامات آلاینده خود را شروع می کند و بعد از مدتی بدن اعلان هشدار بیماری می دهد و شما با مراجعه به پزشک متوجه می شوید که مدتی است دچار سرطان و یا هر چیز دیگر شده اید که بزرگترین عاملانش هم آلاینده‌های ناپیدای موجود در هوای تنفسی بوده است. پس هوا عامل بسیار مهم و اولویت دوم سلامتی است.

سومین اصل، آب

وقتی شما می دانید که بیش از 70 درصد بدنتان از آب تشکیل شده می‌توانید تصور کنید که انگار در میان دریاچه ای نشسته ایم. در بررسی مقالات امدادی دانستیم که بدن تا 3 روز در برابر بی آبی دوام خواهد آورد و در صورت بروز این مشکل می تواند با تمهیدات درست امداد و نجات خودش را نجات دهد اما مساله حیاتی آب در اصول سلامت موضوعی فراتر از این مسائل دارد. به همان دریاچه بازگردیم، دریاچه با آبی پاک که می تواند منشا حیات درختان و باغستان باشد و در صورت عدم رسیدگی کم کم و به آرامی گل آلود و به مرور تبدیل به یک مرداب می شود و بارها دیده اید که چگونه یک فرد یا جاندار در مرداب غرق می شود! و بدانید که دقیقا همین حالت برای بدن اتفاق می افتد در صورت گل آلود شدن و مردابی شدن آب بدن، فرد کم کم غرق خواهد شد. رساندن آب سالم به بدن و از سویی دفع آب بدن تنها راه نجات این امر است اما نکته مهم دقیقا همان آب سالم است، آسان طب به جدیدت تصمیم دارد که در سری مقالات سلامت خود به آب سالم بپردازد که چگونه و با چه شیوه تغذیه ای تامین آب سالم بدنی انجام خواهد پذیرفت.

غذا آخرین حلقه زنجیره چهار اصل سلامتی

بر اساس کلام شیوای شیخ الرئیس ابن سینای بزرگ، غذای ما دوای ما و دوای ما غذای ماست. آنچه به عنوان غذای عرفی می خوریم چهارمین رکن دیواره سلامتی ما را تشکیل می دهد. بدن آدمی 7 تا 10 روز بی غذایی مطلق را دوام خواهد آورد پس از نظر مرگ آنی، در آخرین رتبه قرار می گیرد اما این بخش از این جهت مهم است که تغذیه ما بر اساس زمان بندی عرفی سه وعده در روز و هفت وعده در هفته و سی روز در ماه و 36635 روز در سال باعث ورود و خروج موادی خواهد شد که در صورت آگاه نبودن به حسن ها و مضرات آنها در پروسه چندین ساله، تاثیرات عمیقی بر جای خواهد گذاشت. با یک تحقیق سر انگشتی نسبت به افزایش بیماری هایی مانند قند، چربی، سرطان، سکته و ... خواهیم فهمید که پروسه تاثیر پذیری بدن به واسطه صحیح نبودن تغذیه عمومی بزرگترین عامل این مسائل است. در این بخش آسان طب با بررسی روند شیوه های تغذیه و تحلیل جامع عناصر غذایی سعی می نماید در کنار شما به مساله مهم غذا بپردازد.

گاهی غفلت‌های امروز ما به بهانه هایی که گاها می گوییم از سر ناچاری است هزینه گزافی به خودمان، خانواده‌ و اجتماعمان تحمیل می کند اما می توانیم با تغییر رویکرد صحیح و قدم به قدم، زیستی آرام و سالم را با هم تجربه کنیم.

shabda

می خواهم ماساژ بگیرم